Khamis, 12 Januari 2012

CINTANYA ALEYA EP 02

“Kenapa biskita ani, macam serius jua percakapan kita atu, dari atas bh kedangar” Ibu aleya tertanya-tanya dicampur dengan kebinggunan.
Ibu aleya Cuma mampu mendengar apa yang akan disampaikan oleh orang tua adam. Sambil dia menjemput mereka untuk minum lalu mereka pun menyatakan perkara yang sebenarnya bahawasanya mereka akan pindah dari sini, maksudnya mereka terpaksa pergi ke amerika syarikat ini kerana ayah adam telah ditawarkan untuk berkerja disana. Suasana bilik itu suram buat seketika, orang tua aleya mereka bahawasanya berapa lama mereka akan menetap di sana:
“Mungkin 8 tahun atau 15 tahun, kami tidak dapat memastikan berapa lama kami akan berada di sana” Jawab ayah adam dengan nada yang rendah.
“Lamanya, sepertinya macam nda lagi kitani kan berjumpa tuu,” Dibalas percakapan itu oleh ayahnya aleya.
Perbualan mereka itu terhenti seketika apabila mendengar suara aleya dan adam diluar sedang menuju ke rumah. Adam rasa terkejut yang orang tuanya berada disitu. Tanpa merasa hairan, dia pun duduk di samping orang tuanya sambil aleya berada di sebelah ibunya yang pada ketika itu seperti orang yang serba salah selepas mendengarkan tentang cerita yang baru disampaikan tadi sambil dia berbisik di dalam hatinya;
“Bagaimana dengan aleya? Adakah dia tahu tentang kejadian ini? Mungkinkah dia dapat menerima kenyataan ini?” dia berbisik di dalam hati.
Jam menunjukkan pukul 6 petang, lalu mereka, adam serta orang tuanya memohon untuk keluar dari rumah mereka kerana hari sudah lewat. Di rumah adam, adam terus naik keatas untuk membersihkan dirinya sambil orang tuanya hanya duduk di ruang dapur kerana ibunya hendak memasak untuk makan malam mereka. Bermulalah perbincangan mereka;
“eh, mengalih alai kan masak hehehhe, buleh delivery kh saja?” kata-kata manja ibu adam kepada suami yang pada ketika itu duduk di sebelahnya.
“ala…..syg ani, bah buleh lahh..sian jua syg mau mana ni? Mcd? Ayamku? Jolibee? Kfc? Dimana alai mau..” ayah adam beribun dengan isterinya sambil ketawa.
“ermmmm Mcd saja ehhh ampir gipun skjap janya tuuu ” balas isterinya.
Sambil menunggu perantaran makan tiba, mereka berdua duduk bertentangan di ruang tamu sambil membincangkan hal tadi bersama-sama;
“sayang mcm mana kalau kita tunda dulu tuk ksana ahh.?” Kata ibu adam dengan suara yang sayu.
“Tidak dapat syg, iatah janya peluang kitani kan ksana,salnya kata bos ayang kalau ditolak nada gi kesempatan kedua” dibalas oelh suami
Apa boleh buat, semuanya sudah muktamat. Tidak ada lagi yang dapat dibincangkan lagi. Lalu secara tiba-tiba adam terdengar tentang perbicaraan mereka lalu dari tangga itu dengan suaranya yang terkejut berkata;
“apa? Benarkah apa yang kita ckpkan atuu kh” nada terkejut adam dapat didengar oleh orang tuanya yang berada di bawah.
Orang tuanya hanya mengangukkan kepala tanda apa yang mereka kata tadi itu adalah benar. Perbualan mereka bertiga bersanbung di ruang tamu. Ayah adam berkata kepada anaknya tentang ini sambil ibunya berada disampingnya. Walaupun adam berusia remaja, ibunya dengan tidak sengaja terliat titisan air mata anaknya itu turun ke pipinya. Ibunya juga turut larut di dalam tanggisan meliat anaknya yang sedih itu. Ayahnya hanya mampu menenangkan anaknya itu sambil berkata kepadanya, yang bahawasanya mereka pergi tidak akan lama dan mereka akan kembali ke sini apabila ayahnya mendapatkan cuti.
“janji paa? Kita balik kesini kalau kita cuti” kata adam selepas mendengar dari ayahnya yang mereka akan kembali ke sini ketika dapat cuti.
Ayahnya setuju dengan perjanjian itu. Sambil meliat kea rah jam yang ada di dinding, lalu bunyi loceng kedengaran.
“ahh,, makannan nkita sudah sampaii…adam buka pintuuu Mcd membawa makannan” kata ayahnya dengan nada ceria hanya kerana untuk menceriakan keadaan yang sedikit suram tadi.
Mereka pun menikmati jamuan malam. Manakala itu di rumah aleya, pada ketika itu aleya sedang membantu ibunya memasak untuk makan malam mereka.
“woahh,,lawa jua rantai ahhh dolpine gituu,sapa bagi? adamm” kata ibunya yang sengaja mempersendakan anaknya.
Aleya hanya mampu tersenyum sipu dan pipinya kemerahan tanda dia malu dengan pernyataan dari ibunya tersebut. Sungguh indah malam itu ditanbah lagi dengan kecantikan rantai yang diberikan oleh adam itu. Sehingga dia tidak sedar yang air untuk minuman tertumpah. Dia hanya sedar selepas terasa basah di tangannya.               BERSAMBUNG…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan