Khamis, 12 Januari 2012

CINTANYA ALEYA EP 5

Aleya keluar dari tempat kawasan apartment menuju ke tempat letak kereta. Dia pergi ke tempat kerjanya yang hanya berjarak 7km dari apartment tempatnya tinggal. Jalanraya pada pagi itu tidak begitu sesak. Sambil menungu lampu syarat berubah warna hijau dia menekan punat radio lalu mendengarkan beberapa buah lagu yang diputarkan oleh juru hebah tersebut.
Beberapa minit kemudian, aleya telahpun sampai ke stesen tv tempat dia berkerja. Setelah meletakkan keretanya di ruang khas bagi pekerja dia pun terus masuk ke pintu utama sambil mengatakan “selamat pagi” kepada sekuriti yang berdiri di depan pinti masuk tersebut. dia meliat keatas kearah jam dinding yang megah itu, jarumnya sudah menunjukan jam pukul 6:15 pagi.
“wahh, aher dh.. marah karang ni bos” aleya kecemasan.
Tempat kerjanya berada di tingkat dua, dilihatnya ada beberapa orang menggunakan lif, dia pun berlari menuju ke sana untuk turut serta dengan sekumpulan orang yang menaiki lif itu. Maklumlah aleya orangnya takut akan menaiki lif seorang diri. Pintu tempat laluan ke tangga terkunci dari dalam, sebab itulah dia sanggup menaiki lif.
Setibanya dia tingkat dua, dia pergi ke studio 3. Dia mengatakan selamat pagi kepada semuanya. Tiba-tiba kawannya menarik tangannya ke bilik make-up lalu berkata:
“heh, aher bhhh ko anii..15min dah ku nungu biar ko kana marah” kata lulu sambil mangarahkan aleya untuk duduk di kerusi supaya dia senang mendandani mukanya.
“ahaa,sorii bh lulu, tidak disengajakan tangga pintunya kunci ahh.” Balas aleya sambil tertawa kerana meliat kelagat lulu yang menarik begnya. Dipikirnya itu tangan aleya.
“bh andang ketawa ani…babunya, terluan ketawa saja krg nda kuar suara.” Kata ryan.
Ryan adalah orang yang bertanggungjawab keatas semua hal di studio 3 ini. Manakala lulu adalah tukang make-up dan kawan rapat aleya. Dia mempunyai perniagaan salon sebagai pendapatan sampingannya.
“okey, bos hhhehhehe,, kita tu melepon aku dimlm, pyh pulang ku datang” kata aleya sambil mensendakan ryan.
Setelah selesai di make-up aleya membaca bahan berita yang akan disampaikannya pada pagi ini. Seperti biasa dia disuruh untuk memahami semuanya. Aleya meliat jam tangannya, sudah menunjuk ke jam 6:25 pagi. Tinggal 5 minit saja lagi dia hendak bersiaran langsung.
Dia pun duduk di tempat kerusi pembaca berita. Lulu berada disampingnya untuk mempercantikkan lagi seri muka aleya di kaca tv. Lulu selalu saj amempersendakan aleya. Adakalanya aleya tertawa dengan sikap lulu tersebut kadang-kadang juga membuat aleya rasa geram hati dengan kelakuannya yang sengaja membuat hati aleya cemas.
“okey, sedia semua nya 5 minit lagi kan live..” kata ryan
“bhh lulu bhpa lagi ko sebalah ku atuu, terluan capi2 bh ko atuu agath jgn th tabal2 makep kan atuuu…” senda aleya kepada lulu.
“sekajap bhh..sikit gii, ehh krg makan ahh” balas lulu.
“ada lagi tuuu..bh ko lanja makan, sal ko yang kan membawa” kata aleya sambil mencek suaranya arah mic.
“ada2 saja..bagi malas bhh” kata lulu
“oiiiii suruh si lulu turun mengacau pemandangan bhh” senda ryan
Aleya tertawa sebentar, kerana hanya dia seoarang yang tahu. Lalu disuruhnya lulu untuk turun atas arahan ryan.
“awuu bh turun kun ii,booooo” kata lulu sambil menjulur kea rah ryan yang berada di bilik control.
“good luck” kata lulu
“10,09,08,07,06,05,04,03,02,01 and live” kata ryan.
Aleya yang tertawa tadi menjadi serius. Dia pun membacakan berita pada pagi tersebut.
“Assalamualaikum, selamat pagi. Berita-berita utama” kata aleya sambil membacakan isi kandung berita utama.

Sementara itu suasana di lapangan terbang, seorang jejaka kacak keluar dari pintu ketibaan sambil ditemani oleh seoarng perempuan amerika. Mereka menuju ke seorang pemandu taxi berbangsa india. Sambil mengarahkan pemandu tersebut untuk pergi kesuatu tempat.
[bersambung…..]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan