Khamis, 12 Januari 2012

CINTANYA ALEYA EP 4

Aleya mencuba untuk menelepon adam tapi tidak berjawab, berkali-kali diteleponnya tapi masih juga sama, adam sama sekali tidak mengangkatnya.
Tiba-tiba aleya dikejuti dari imaginasinya tentang masa silamnya yang telah lama berlaku itu dengan suara ibunya yang memanggilnya untuk makan malam. Kini aleya berusia 26 tahun sudah dan berkerja sebagai wartawan di stesen tv tempatan. Kini dia tidak lagi tinggal di rumahnya dulu yang penuh dengan kenangan silam itu. Mereka telah berpindah ke apartment yang baru saja dibeli oleh aleya dan tempat ini juga hampir dengan tempat kerjanya. Rumah lama itu sudah tidak ada lagi kerana telah hangus terbakar ketika bakaran besar berlaku yang mengakibatkan rumah mereka lenyap dijilat api yang membara. Aleya mempunyai seorang adik perempuan berusia 6 tahun, dia dan adiknya sangat rapat sekali.
Aleya keluar dari biliknya dan menuruni tangga menuju ke ruang dapur, disana ayah,ibu dan adiknya sedang menunggunya. Terutamanya adiknya yang sangat manja kepadanya, Aleza nama adinya itu.
“ka, bth ehh kita anii, mcm urg tua lambat turun, laju lagi bapa jln ahaaa” senda aleza dengan nada manja keanak-anakan.
“sorry bh lai, hehehe lain kali kaka laju2 turun ahh” kata aleya kepada adiknya itu.
“bah apalagi makan tahhh” kata bapanya sambil meliat kearah makanan yang telah terhidang di atas meja itu.
Mereka menikmati makan malam pada malam itu dengan gembira dan tawa senda. Selesai saja makan malam ayahnya seperti biasa selepas mencuci tangannya dia terus menonton berita di ruang tamu. Aleya menolong ibunya mencuci pinggan-mangkuk di dapur. Manakala itu adiknya menolong membersihkan meja. Aleza sambil menyanyi-nyanyi ketika membuat kerja kerana dia pernah memberitahu aleya yang dia hendak menjadi seorang penyanyi satu hari nanti kerana itulah dia sering sekali menyanyi dimana saja sehingga tidak ada tempat lagi di rumah itu mereka tidak mendengarkan aleza menyanyi. Walaupun suaranya masih kanak-kanak tapi sungguh nyaman didengar untuk hiburan hati. Selepas selesai membersihkan meja aleza pergi ke dapur, dengan tidak sengaja dia berkata kepada kakanya yang pada ketika itu sedang mencuci;
“kaka, buleh Tanya? Jgn marah ahhhhh” katanya kepada aleya.
“Tanya tah…apakan kn ditanya ani lai, mau coklet kh? Suk kaka balikan ahh” kata aleya kepada adiknya sambil mencuci pinggang.
“atu bhhh kaa, kaka ada boyyyfiennn kh?” kata aleza dengan spontan sekali.
“ahhhh” aleya terdiam seketika.
Entah darimana aleza mendapat ilham untuk menanyakan tentang itu kepada kakanya. Dia masih kanak-kanak lagi tapi entahlah. Aleya hanya mampu tersenyum dam mengusup kepala aleza sambil berkata;
“ehmmm..ehh laii damit masihh…alai kali ada sudah niii ahaha, sap alai..” senda aleya kepada adiknya
“manaada..alai Tanya jua janyaa nda semestinya banar kannnn” dibalas oleh aleza dengan nada manja.
“bah..adang tah kamu berdua aniii..bh lai suk kulahh agatah buat hw muu” kata ibunya.
Selepas selesai mencuci aleya dan aleza pergi naik keatas, aleya membantu aleza untuk membuat kerja sekolahnya. Mereka berlari naik keatas seperti sedang main carah. Walaupun ada ruang perbezaan diantara umur aleya dan aleza tetapi mereka sungguh rapat sekali. Kadang-kadang aleza menganggap kakanya itu ibunya. Seperti pernah ketika aleya mengajaknya pergi ke mall , secara sengaja atau tidak sengaja aleza memangginya ‘mama’ dan memegang tangannya sambil berjalan, dia sering melakukan itu ketika mereka berdua berjalan bersama-sama, kerana ada sebabnya aleza ingin membeli sesuatu dengan memanggil aleya ‘mama’ ia seperti perangkap supaya aleya membelikan dia sesuatu yang diinginkannya. Sungguh pintar akal aleza menjahilkan kakanya supaya membelikannya permainan. Aleya, dia tidak kisah dengan perkataan tersebut dilayannya juga kerenah aleza itu.
“bh lai, buat hw..den tidur ahhh…lakas2” kata aleya
“awu kaa, mari kita buat hw..ahahhaha” senda aleza
“ehh,capi anak anii.mari tangan atuuu acut krg” kata aleya dengan nada geram
“ahaha.. lalalalalla tangkap kakakkk..mun dapat” kata aleza sambil berlari-lari di biliknya
“ahahah, nahhh kaka tangkap alai dhhh..bh buat hw krg mama mrh, suruhnya tidur kangg” kata aleya sambil memegang tangan aleza supaya dia tidak lari lagi.
“awu bhhh…” kata aleza
Aleza tiba-tiba tertidur ketika sedang membuat kerja rumahnya itu dipangkuan aleya. Aleya perlahan-lahan mengangkat aleza ke katilnya dan diselimutnya dengan selimut yang bercorak bunga warna pink. Kejadian ini sering berlaku kerana aleza penat seharian di sekolah lalu dia akan tertidur sebelum siap membuat kerja rumahnya. Aleya lah yang terpaksa menyiapkan kerja itu, dia tidak kisah kerana kerja rumah itu mudah dan senang. Selepas selesai dia perlahan-lahan pergi keluar dari bilik aleza dan menutup lampu bilik tersebut.
Aleya pergi menuju ke ruang beranda di luar. Oleh kerana mereka tinggal di tingkat 6, pemandangan diluar sana sungguh indah sekali sambil dia duduk di  beranda dan menyaksikan keindahan panorama malam di kotaraya yang indah ini. Tiba-tiba dia dikejutkan dengan suara ibunya;
“heh,lai..bahapa gi ko diluar ani kan? Nda bisai bh angin malam ani” kata ibunya
“nda maa,ni saja bhh hehhe” dibalas oleh aleya dengan nada senda
“bh masuk lai,aher dh nii suk nda kaja kh? Suk awal jua ko live kn” Tanya ibunya
“awu.. maa awal suk kul 7pgi mesti ada di studio..kjp gi ku msuk” kata aleya
Setelah mendengar kenyataan dari aleya itu, ibunya mengucup dahi aleya dan mengatakan selamat malam lalu pergi dari situ.  Aleya merehatkan mindanya diluar. Terlintas difikiran tentang perkataan ‘boyyprien’ oleh adiknya itu. Sambil mengatakan kepada dirinya, bahawasanya dia sudah berusia 26 tahun tapi masih saja single. Aleya tidak mahu memikirkannya,lalu dia pergi masuk dan mengunci pintu menuju ke beranda tersebut. Dia merehatkan mindanya di biliknya sambil melayari internet.
Jam menunjukkan pukul 11:30 malam, aleya merehatkan badanya di atas katilnya. Dipasangnya lampu tidur kerana aleya ini takut kepada gelap. Dia tidak suka tidur bergelap. Dia pobia sungguh dengan gelap kerana dulu dia pernah terperangkap di dalam lift selama satu jam tanpa lampu menyinari kawasan sekeliling dan pada ketika itu hanya dia seorang saja yang berada di lift itu. Maka dari situlah dia takut dengan gelap. Belum sempat aleya hendak melelapkan matanya, tiba-tiba teleponnya berbunyi. Tanpa meliat dari siapa panggilan itu, dia terus saja menjawabnya.
“assalamualaikum, eh aleya besuk jgn lupa ahh ur turn tuk live soo dtg kul 6pgi okey” kata suara yang keluar dari telepon itu.
“okey, tuu boss saya tau itu, bh aher dhh bhh..kan tidur kang mun aher dtg kaja boss jua marah” balas aleya
Talian terputus selepas aleya menekan punat merah. Dia pun tidur lena pada malam itu.
Pada keesokan harinya, jam menandakan pukul 5:45 pagi, selepas selesai sembahyang subuh, aleya bersiap-siap untuk pergi kerja. Dia turun ke bawah untuk memasak sesuatu bagi sarapannya dan keluarganya. Ibunya turun ke bawah setelah mendengar bunyi aleya di dapur. Ibunya menganti tugas aleya memasak dan disuruhnya aleya untuk bersiap-siap pergi kerja.
Aleya mencium tangan ibunya lalu pergi ke ruang tamu untuk mengambil kasutnya. Semua sudah lengkap begnya sudah ditangannya, dia lalu pergi membuka pintu depan dan keluar menuju ke dalam ruang lift. Dia membelok ke kanan menuju ke tangga dan turun melaluinya.
[Bersambung….]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan