Khamis, 12 Januari 2012

Novel Cinta Brunei

Dimana teguhnya dirimu?


cerita ini adalah rekaan semata mata.Tidak ada kena mengena dgn yg hdup mahupn yg telah tiada.Ini hanyalah rekaan dan imaginasi penulis setelah membaca cerita cerita menarik.
Semoga terhibur:)

Nurul Ain adalah seorang wanita yg teguh dan kuat beriman.Dia juga seorang wanita yg sangat solehah.Semenjak dari kecil dia dididik akan agama Islam oleh orang tuanya.Di sekolah menengah dahulu dia sering menjuari tahfiz Al-Quran serta menghafaz ayat ayat suci Al Quran.Bila sudah lulus peperiksaan,Ain berpindah belajar di kolej.

Di kolej dia tinggal di asrama seperti kelaziman pelajar yg bru memasuki kolej dimestikan tinggal di kolej.

Dipendekkan cerita,sepanjang di sana Ain tidak di awasi oleh sesiapapun.Dia harus pandai menjaga dirinya sendiri.Disana Ain berkenalan dgn seorang lelaki bernama Idrus.
Idrus seorang lelaki yg baik,penyanyang dan pandai mengambil hati wanita.Ain mula menyanyangi Idrus setelah hampir enam bulan mereka berkenalan.
Semenjak mengenali dan menjadi kekasih Idrus,Ain mulai berubah.Dia sudah jarang membaca dan menghafal Al Quran seperti mana yg di ingatkn keluarganya sebelum dia meneruskn pembelajaranya dahulu.Solat juga seringkali ditinggalkanya kerana selalu menyelinap keluar malam dan terikut ikut perangai Idrus serta kawan kawan yg lain.Ain yg dahulunya bertudung kini sudah tidak bertudung,dia kini berani mendedahkan aurat rambutnya.Entahlah mungkin Cinta itu buta membuatkn Ain silap menilai intan dan permata.

"Ain,kau dah solat ke belum?"Soal Ani rakan se biliknya.

"Aku cutilah Ani..janganlah kacau aku nak tidor ne"Jawap Ain setiap kali di tanya tentang solat.

Rakan sebiliknya hanya mampu mengelengkan kepala melihat perubahan perangai Nurul Ain.
Ani tidak berani untk menegur lagi.Masih teringat saat dia menegur Ain tntang kekasih hatinya Idrus.Bukan main lagi Ain marah kepadanya kerana Ani mengatakan agar Ain jangan terlalu sngt menyanyangi Idrus serta kalau boleh tinggalknlah Idrus kerana lelaki itu pembawa negatif pada diri Ain.Begitulah sikap Ain setiap kali bila ditegur dia akan melenting,tambahan lagi bila nama Idrus dikaitkan,makin menjadi lagilah kemarahanya.Dahulu Ain bukan jenis yg mudah marah atau cepat melenting,namun sekarang tahap kesabaranya sangat tipis.
Walaupun begitu,Ain tidak lah terikut ikut perangai kawan kawan Idrus yg bebas.Minum alcohol,pergaulan bebas mahupun 'tukar tukar baju'.Dia masih lagi waras untk melakukan krja yg tidak bermoral itu.

Suatu malam Ain bermimpi perkara yg sangat ngeri.Dalam mimpi itu dia bertemu seseorang yg sangat mirip dgnya.Dia melihat 'diri'nya sdg digantung tanpa tali dan dibawahnya api panas yg membara.Manakala rambutnya pula api yg panas membara membakar rambutnya.'Diri'nya menjerit jerit meminta pertolongan namun tidak ada yg menolongnya.Tiba tiba dia terlihat ayah dan ibunya.Kedua orang tuanya dalam keadaan menangis dan sedih memandang kearah 'diri'nya yg sdg terbakar.Tetapi kedua wajah ibu bapanya bersinar putih bersih.Bila mereka berdiri dkat dgn 'diri'nya ada cahaya yg terserlah dari raut wajah mereka.'Diri'nya terus memohon pertolongan dari orang tuanya.tetapi ayahnya berkata bahawa mereka tidak dapat membantunya.Setelah itu trdngr suara yg mengerunkan berkata"Ini adalah balasan yg kamu terima di atas perbuatan kamu.Apa yg kamu lihat adalah sebahagian kecil.Ingat sebhagian kecil sahaja!"

"anak ku kemblilah kejalan yg benar.Tidak ada yg dapat membntumu kelak melainkan Allah S.W.T"suara ibunya lalu sayup sayup hilang dari pandanganya.
Ain terbngun terus dari tidurnya.Dia mengucap panjang atas apa yg telah di alaminya.Tanganya terasa sejuk.Mukanya berpeluh.Terus dia bngun dan pergi ke bilik air.

Petang itu Ain mendapat sms dari Idrus yg ingin menemuinya.Tanpa berlengah dia menuju ke tempat biasa dan berjumpa dgn Idrus.Setiba disana,kawan kawan Idrus juga ada disana.Malam itu mereka planning untk keluar dan lepak macam selalunya.Ain juga ikut pada malam itu.Dalam kereta itu mereka berlima orang.Kawan Idrus memandu,Idrus duduk di bhagian penumpang.Manakala Ain,Lia dan Maria duduk di tmpt duduk belakang.Malam itu mereka telah berjanji dgn yg lain untk berjumpa di Mall.Jam sudah menunjukkan pukul 9.30pm.Sepanjang perjalanan Ain hanya mendiamkan diri.Hatinya berasa tidak sedap tambhan pula memikirkan tntang mimpinya malam sebelumnya.Idrus perasan dgn tingkah laku Ain yg diam cuba membuat lawak agar Ain gembira.Ada juga sesekali Ain turut trsenyum apabila di usik.Keadaan dalam kereta memang bising.Ain tetap tidak bnyak bersuara,entah mengapa dia merasakan ada sesuatu yg akan trjadi.

Hampir satu selekoh yg tajam,tiba tiba ada sesuatu melintas membuatkan Arif menekan brake mengejut,namun tidak sempat dielaknya membuatkn kereta yg dipandu hilang kawalan dan merempuh masuk ke dalam hutan berdekatan.Ain terasa dirinya melayang saat kereta bergolek msuk ke dalam hutan,apa yg didngarnya hanyalah suara jeritan kawan kawannya lalu sayup sayup hilang.

Ain tersedar,kepalanya terasa sakit.Bila dia membuka mata dia berada di hospital.Kepalanya berbalut,di kakinya juga habis berparut kesan luka luka dan calar.Mungkin juga kerana terkena cebisan kaca kaca.

Tiba tiba terasa tanganya di gengam erat.Ain menoleh sebelah kananya.Dia melihat Idrus sdg tersenyum memandang dirinya.
"syukurlah sayang selamat,lama sayang tidak sedarkn diri"Suara Idrus smbil trsenyum.Ain hanya memblas kata Idrus namun seakan mulutnya trkunci,mungkin juga kerana masih terasap sakit.Dia hanya tersnyum smbil membalas erat gengaman tangan Idrus.Tidak lama selepas itu muncul Arif,Maria dan Lia datang menjenguknya.Kepala Lia juga berbalut namun tidak lah sepertinya.Manakala Maria hanya berplaster di tangan dan juga di dahi.Manakala Arif tidak mengalami sebarang luka sama seperti Idrus.
"Lama juga kau tak sedarkn Ain tiga hari.Teruk juga Idrus risaukn kau"Suara Lia sambil duduk di sebelahnya.

"Apa tidaknya Lia kan Ain tu jantung kepayang Idrus.Susah nak lepas,mcm belakas"Usik Arif.Tergelak mereka semua di sana.
Tiba tiba Ain teringat akan accident mereka itu,mcmana mereka boleh selamat,siapa yg membawa mereka ke hospital dan kemana ayah dan ibunya?takkan dorang tidak tahu tntang kemalangan itu.
Idrus bercerita kereta mereka di jumpai oleh orang awam yg menyaksikan kemalangan itu.Mereka semuanya terhumban keluar dari kereta.Nasib baik orang awam cepat bertindak.Lima minit kemudian bomba dan polis datang menyelamtkn mereka.Malam itu juga mereka juga dibawa ke hospital yg berdkatan.Dalam yg bnyk bnyk itu,luka Ain yg agak teruk sehingga dia tidak sedar diri selama 3 hari.Idrus juga memberitahu kedua orang tua Ain ada datang menjenguknya dan pulang sebentar.Jadi Idruslah yg menjaganya sementara.Cerita Idrus itu di iyakan oleh kawan kawan yg lain.

Pada sebelah ptg Idrus dan kawan kawanya yg lain meminta izin sbentar untk balik dan menukar baju dan akan datang lagi pada sebelah malam.Ani datang petang itu menjenguk Ain.Dia gembira Ain sudah boleh duduk dan sedar. Ani cuba berbincang dgn doktor yg merawat untk membwa Ain pulang.Manakala Ain hanya melhat sahaja perbualan kawannya dan doktor itu disebelah bilik.Dia langsung tidak dapat mendngar perbualan mereka.

Pada pukul 7 ptg,Ani memberitahu bhawa Ain sudah boleh pulang memandangkn dia sudah okay walaupn tidak sepenuhnya.Namun doktor menasihati agar jangan membuatkn Ain trkejut dan berjumpa dgn doktor itu lagi dua minggu untk membuka balutanya.

Dalam kereta Ain teringat akan Idrus serta kawan kawanya yg akan melawatnya lagi sebelah malam.Dia meminjam hp Ani untk menelefon Idrus.Ani brtnya Ain siapa yg ingin dhubunginya?Ain mgatakan yg dia harus menghubungi Idrus memberitahu yg dia sudah discharge dri hospital.Ani cepat mengambil semula hpnya,katanya tidak perlu diberitahu Idrus nanti sahaja mgkin Idrus sdg sibuk.Ain trkejut dgn tingkah laku Ani serta trkejut dgn alasan yg tidak masuk akal itu tetapi dibiarknya sahaja.
Setibanya di hostel tmpt mereka tinggal Ani membawa Ain kebilik mereka dan menyuruhnya berehat.
Ani juga berpesan agar Ain janganlah meninggalkn solat,mulalah mengingat kembli semua yg pernah diperlajarinya dahulu.Perangai Ani itu dianggap pelik pada pandangan Ain,namun tetap dia tidak bertanya sebaliknya hnya berdiam diri.
Baru hendak melelapkn mata,kedengaran bunyi telefon bimbitnya berbunyi.Pelik!seingatnya hp nya juga mungkin sudah berkecai saat mereka accident.Dia mencari suara telefon bimbit itu yg satang dari meja aat soleknya.Dia mencapai telefon bimbitnya yg masih kelihatan bagus lalu mnjawab panggilan itu.Idrus menelefonnya dan ingin bertemu dengannya di tempat biasa.

Ain turun dari hostel dan berjumpa Idrus di tmpt biasa.Bila sampai disana kelihatan Idrus senyum sambil berjalan ke arahnya.Bila berdepanan mereka bertentangan,entah mengapa tiba tiba bulu romanya meremang saat Idrus menatapnya.Ain merasakan Idrus seakan jauh darinya walaupun mereka sngt dkat sekarang.Idrus membwa Ain duduk dikerusi.katanya malam itu mereka menghbiskn masa melihat bulan kerana dia sngt merindukan Ain.Kelakuan Idrus pelik,tapi Ain cuba menepis,dia bhagia bila dkat dgn Idrus.

Idrus mengatakan andai kata dirinya tiada,dia berharap Ain boleh melepasknya dgn hati yg pasrah.Jga diri sebaik yg mungkin dan selalunya ingat akan dirinya.Ain hanya ketawa sahaja bila mdngr kata kata Idrus.Bginya itu antara gurauan yg lucu yg pernah di dgrnya.

Ani risau mencri cri Ain yg tidak ada di hostel,hmpir satu kampus dikelilingi pun tidak trjumpa.Akhirnya dia menemui Ain trtdur di bench brdkatan pustaka.Cepat dia mengejutkn Ain dan membwanya balik ke hostel.Ain memberitahu dia ada dgn Idrus semalaman.Ani terkejut bukan kepalang mendgr kata kata Ain.

Pikir punya pikir Ani akhirnya membwa Ain pulang ke kg Ain.Disana dia memberitahu segalanya kepada orang tua Ain.Ibu Ain hanya mampu menangis tntang apa yg trjadi.Ayah Ain membawa ustaz untk mengubati agar Ain sembuh sepenuhnya.Menurut ustaz itu,Ain masih lagi trbwa 'badi' kekasihnya kerana benda itu.Sebenarnya Idrus pernah memperguna gunakan ilmu yg tidak baik kpada Ain sehingga Ain menyukainya.Memang pada luaran,kekasihnya itu baik,namun scara diam diam dia telah membuat perjanjian dgn syaitan untk mensesatkn Ain.

Ani juga memberitahu kepada Ain bhawa pada kemalangan itu,semua penumpang yg ada dalam kereta itu meninggal dunia ditempat kejadian kecuali Ain,kerana pada waktu itu Ain trcmpak keluar dari kereta.Sebab itu badannya calar calar dan kepalanya berbalut.Ani mgatakan dia pada awalnya tidak ingin membritahunya sehingga dia sembuh tpi Ani tidak punya pilihan lain kerana takut keadaan makin parah.Pendapat Ani tepat bila ustaz menyatakan bhawa 'benda' itu masih menyusul Ain.

Setelah sembuh Ain meminta Ani membwanya ke kubur dimana Idrus dan yg lainya dikuburkan.Dia menyedahkan Al fatihah kpada mereka semua.Walaupn Idrus berbuat pkara yg tidak baik,namun Ain sudah pun memaafkn dirinya.

Kini yg ada dalam fikiranya,mengapa semua pkara pelik itu brlaku padanya.Idrus dan kawan2nya datang menjenguknya di hospital,hpnya yg brkecai kmbli brtemu dan seperti bru serta malamnya bersama Idrus.Adakah itu semua mimpi?
Bila dia bertnya pada yg pandai.Mereka menjelaskn ada pkra yg tidak dapat dijelaskn mengapa ianya trjadi.Mereka brkata seharusnya dia brsyukur kerana Allah masih memberinya peluang untk hidup dan terus beramal.Dipesankan agar jangan tinggal solat,kaji dan baca Al Quran penuh kushyuk.Jangan hanya menghafal tapi tidak tahu maksudnya seperti kebnyakan manusia pada zaman sekarang.Hidup mati di tangan Allah jadi ingatlah akan kebesaranNYA.

Akhirnya Ain kembli ke pangkal jalan.Dia sudah menjadi Nurul Ain seperti yg dulu.Alhamdulilah semenjak itu tiada lagi gangguan yg cuba menyesatknya.Kuatkn iman dan teguhkn pendirian.Itulah dinding dari ganguan jin dan syaitan serta orang yg berniat jahat.

TAMAT

*sekian terima kasih..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan