Khamis, 12 Januari 2012

Novel Cinta Brunei

benci jadi cinta

Penggal persekolahan telah berakhir Juzailah Akan masuk sekolah seperti biasa keesokan harinya. Pada pagi itu dia terlambat bangun sekolah kerna pada malam tersebut mereka mempunyai acara iaitu malam ambil ambilan perkhawinan kakak Juzailah.

Sesudah sampai depan pagar pintu sekolah Juzailah terserempak seorang pengawas.
Yang bernama Jay “nah kejumpaan tah ku lagi kedia ane Nda sah nda nampak sehari huh!” Jay ialah seorang ketua pengawas yang sangat tegas dan berdisiplin.
Juzailah sangat anti kepadanya. Kerana dimata Jay dia seorang Budak yang nakal dan jay akan mencari kesalahannya “aher jua datang? Bah jangankan lari.Isi borang ane lapas atu jumpa cigu kamal”. Hari itu dia didenda oleh pengawas dan disuruh berjumpa cikgu disiplin.

Didalam bilik cikgu disiplin juzailah diberi amaran teraher “Last warning ni dayangku kalau kedapatan aher datang lagi kami ndakan teragak-agak mengantung persekolahan mu dayangku” kata cigu kamal. Juzailah pun keluar dari bilik cikgu Kamal dan dia bertekad hendak mengenakan Jay dilain hari.

Lonceng rehat telah berbunyi semua pelajar-pelajar berebut-rebut hendak ke kantin dan ada juga yang bersembang dengan rakan kelas lain.juzailah juga keluar hendak ke kantin dan dia terserempak dengan pengawas tegas itu. Juz telah membuat akal jahat dalam fikirannya “baik pulang ku langgar kedia ah! biar minuman nya tumpah kebajunya hehehe” juz pun senyum nakal apabila memeikirkan rancangan jahatny itu.

Apabila dia ternampak jay hendak keluar dari kantin itu dia pun berlari masuk ke kantin dan berpura pura rebah didepan pengawas itu. Rancangan juz telah berhasil dan membuat minuman itu tumpah kebaju pengawas itu.

“Ehem ehem jauh jua angan angan atu?”Tegur cijam...Dia ialah salah seorang rakan pejabat ku. “Eh kau ane ee ngajutkan aku, bek jua nda lamah semangat”.Rupa-rupanya aku telah banyak membuang waktu dengan mengingati kisah lama ku dizaman sekolah dahulu.tiba-tiba aku teringat kepada pengawas yang tegas itu.pada hari itu aku dimaklumkan bahawa esuk ada boss baru yang akan ditempatkan dibahagian kami.aku dan rakan-rakan ku membuat andaian “tentu hensem Kan boss tane baru ah...”kata cnurin “hehe jangan kan mandai-mandai cjul mu kan kau simpan dimana?”Usik cijam kepada nurin. Begitu lah suasana ofis kami tidak sunyi dan tidak membosankan.

Sebelum balik kerumah aku terpikir hendak singgah ke supermarket. Hendak membeli sedikit barang dapur. Jalan raya begitu sesak sekali banyak pekerja baru pulang“ke mall ka ke kiulap??”Aku bercakap sendirian dan aku mengambil keputusan untuk ke kiulap. Semasa aku hendak membelok ke parking yang kosong tiba tiba ada sebuah kereta memasuki parking itu.aku berasa marah kerana sikap tidak sopan pemandu itu dan aku tidak sempat melihat muka lelaki itu, maka aku pun terpaksa membuat pusingan lagi untuk mendapatkan parking yang lain.

Esoknya aku disuruh membersihkan bilik boss kerana ada boss baru hendak mengantikan tempat boss yang baru berpindah keunit lain. Sedang aku sibuk mengutip kertas yang bertaburan di bawah meja.ada satu suara mengejutkan “assalamualaikum”kata pemuda itu,aku yang terkejut terus terhantuk dibawah meja tersebut terus menjawap salam “walaikumusalam” dan aku sangat terkejut kerana didepan ku adalah seorang
Lelaki yang tegas dan berdisiplin yang pernah mendenda aku sewaktu dizaman sekolah dulu. “Emm saya muhamaad marnajay”sambil dia menghulurkan salam dan aku menyambut sambil berkata “saya Dk juzailah naylie” tiba-tiba datang pegawai kami sambil berkata “selamat datang kebahagian unit kami” kata pegawai ku hj Latif.

Hari ini genap sebulan aku bekerja dengan boss baru, aku akan disuruh masuk kebiliknya setiap hari untuk memanyap fail-fail yang berselerak di atas mejanya dan ada-ada saja kerja Akan disuruhnya sampai aku lewat balik.aku semakin marah dengan sikap boss ku yang mengada-ada itu. “Huh.Ada-ada saja jua eh! Padahal tukang bersih ada kenapa aku pulang Kan manyap untuknya, aku lagi ada kaja ee bila ta siapnya ne”aku berkata sendirian tanpa ku sedari percakapan ku didengar oleh boss ku. “Apa kau cakap atu ee? okey kau ka?”Tanya jay lagi.Aku tidak menjawab kerana aku terasa pipi ku merah.

Aku pun keluar dari bilik boss ku itu sambil merungut dalam hati, teman-teman ku perasan kenapa aku marah setelah keluar dari bilik boss kami “eyh kenapa Juz ey marah-marah ani??” Tanya csalmah “tu boss ah benciku, ada-ada saja kan disuruhnya ah marah ku ee” “ehe jangan catu benci lama-lama jadi cinta” “apa ee ada-ada saja ni ee”terang ku lagi dengan nada yang angkuh “ehehehe esen mu tu tau-tau dalam diam menaruh harapan”usik salmah lagi.Aku tidak mengendah Kan kata teman ku itu bagi ku itu hanya satu gurauan.

Hari semakin lewat aku pulang lambat kerana hendak menyiapkan kerja yang tergendala. Ku liat lampu dibilik jay masih lagi menyala “alum tah lagi kali balik boss ane??” Aku bercakap sendirian sambil berpanyap barang untuk pulang sebelum pulang aku tergerak untuk meliat boss ku itu.aku liat dia sedang mengadap computer ribanya.

Sesampainya aku dirumah aku ditanya oleh ibuku “aher kau balik ari ani lai? Banyak keraja mu di pajabat atu kah?” “awu bu banyak kan ku siap kan ah, eata ku aher balik ane atupun boss ku pun alum balik apakah disiapkannya, benci ku ea tu membuat keraja ku jadi banyak aa ada-ada saja kan disuruhnya” “eh, kau ane jangan mengata sal boss sendiri andang nya kali bah, benci jadi cinta karang nya urang tua-tua” usik ibuku lagi aku pun mencebik kan bibir tanda tidak hirau kan apa yang dikatakan ibuku.

Esoknya time lunch aku dan teman-temanku pergi kerestoran yang terletak dibawah pejabat kami. Kami pun mengambil tempat duduk yang berhampiran kaunter. Nurin mengajak aku menemankan dia ketoilet “juz dengankan ku ketoilet jap” aku pun menuju ketoilet. Setelah kelur dari toilet aku kembali ketempat meja kami. Tiba-tiba aku terlanggar seseorang dan menyebabkan aku rebah dan tertumpah air minuman itu dan yang memalukan minuman itu tumpah terkena aku dan aku tidak menyangka yang didepan ku adalah jay dan juga orang yang pernah aku kena Kan suatu ketika dulu. “emm inda puas hati ka kan mengana kan lagi” kata jay lagi “apa eh ia yang melanggar aa, urang dituduhnya liat ne aku basah aa” “edeh ia ganya basah ne aku pun basah jua aa” tak disangka kejadian 5tahun dulu terjadi lagi kini.aku dan boss ku senyum mengingatkan cerita lama. Ku liat teman-teman ku hairan dan ada juga yang senyum meliat telatah kami. Sejak itu aku dan jay berkawan. Mengaku bahawa selama ini dia sengaja menyelerakkan fail-fail dan kertas untuk mengenakan aku dengan menyuruh aku mengemaskan biliknya supaya dia dapat liat wajahku dan dia juga telah lama menyukai ku sejak dibangku sekolah lagi sehingga dia dipindahkan keunit kami dia tidak menyangka akan bertemu aku diunit itu. Aku seperti tidak percaya apa yang dikatakan boss ku itu.

Sekarang aku dan marnajay telah bercinta dan tidak lama lagi akan tiba majlis perkahwinanku.aku sungguh bahagia dan tidak menyangka urang yang pernah ku kenakan telah menjadi milikku Juzailah masih ingat kata-kata temannya salmah dan ibunya “benci lama-lama jadi cinta” benar kata peribahasa OraNg kitani

Tiada ulasan:

Catat Ulasan