Khamis, 12 Januari 2012

CINTANYA ALEYA EPS 07

CINTANYA ALEYA EPS 07

Taxi berhenti di sebuah hotel dimana maria menginap selama dia berada di sini. Maria adalah seorang perempuan kacukan amerika.
“bye, maria see you later.” Kata adam lalu dia menyuruh pemandu taxi itu untuk pergi ke tempat rumahnya dulu.
Adam kini kembali ke tanah kelahirannya yang telah ditinggalkannya selama 10 tahun. Ibu-bapanya pula masih lagi berada di amerika kerana masih lagi ada tugas yang perlu diselesaikan tetapi mereka akan menyusul adam pulang ke brunei selepas semuanya selesai nanti.
Di dalam perjalanan, adam teringat akan kisah lamanya dulu, dia tertanya-tanya tentang aleya, teman rapatnya dari kecil lagi. Dia mempersoalkan tentang keberadaannya, tiba-tiba saja khayalan adam terhenti kerana mereka telah sampai ke tempat yang dituju. Rumah yang banyak meninggalkan kenangan silamnya.
Dia bergerak perlahan-lahan menuju ke depan pagar rumahnya.
“tidak ada banyak perubahan ehh, sama jua masih ermm” katanya
Lalu dia membuka kunci pagar rumahnya itu dan masuk ke dalam rumahnya. Dia, tidak sengaja meliat rumah sebelah, rumah itu sunyi seperti sudah ditinggalkan bertahun-tahun. Dia berbisik di dalam hatinya mungkinkah mereka sudah pindah dari sini. Sebaik saja dia hendak masuk ke dalam rumah, tiba-tiba teleponnya berbunyi, dilihatnya skrin teleponnya tertera nama ayahnya.
“assalamualaikum, npa dad, btw aku sampai dh ni d rumah kita bila sampai.?” Tanya adam kepada ayahnya yang berada di amerika.
“wslm, lai apani syukur th selamat sampai, ahh besuk aku sama momy mu suk sampai ke brunei” jawab ayahnya.
“macam mana dengan maria? Dimana yaaa” Tanya ayahnya
“ia rh hotel, nyaman kali dh tidur nya ahhaha” senda adam
“bh..esuk th jumpa ani dady sibuk masih, okey ” kata ayahnya
Adam masuk ke ruang tamu rumahnya, dia menuju ke sebuah jendela yang berhampiran dengan tempatnya berdiri. Jendela itu menghadap betul-betul ke rumah sebelah. Rumah aleya dulunya tapi kini sunyi sepi.

Sementara itu, aleya selesai menjalankan tugasnya pagi ini. Semuanya berjalan dengan lancer. Seperti yang dijanjikan oleh lulu, yang dia akan membawa aleya pergi sarapan pagi di kafe kegemaran mereka bersama dengan ryan.
“bh lulu, jgn ko lupa janji mu tadi atu, ahhaha aku mau special ahhh nda mau nasi katok” senda aleya kepada lulu.
“awu deh nda jua ku lupa, ni nah memayap barang ku dulu ahhh..bh ko ready th, mana dia c ryan atuu,,ikut kh ia aniii” balas lulu sambil matanya mencari-cari keberadaan ryan
“ni nah aku di atas ahhh..kajap bhh kan turun kh tuu nii,,ready jaaa, kai keta sapa ni?” kata ryan sambil tersenyum meliat lulu yang tadi mencarinya.
“ehhh,, pakai bus purple jaa hahaha, bh makai kita kita lahh bosss” kata aleya kepada ryan
“bh..awu dehhh asal ada urg yg belanja aku sangup ni jadi driver..bh tunggu aku d bawah ahhh” kata ryan kepada mereka berdua
Aleya dan lulu pergi meninggalkan studio menuju ke bawah lalu mereka menuju ke tempat letak kereta sambil menunggu ryan keluar. Pagi itu cuaca sungguh panas sekali walaupun masih awal pagi, aleya keliatan berpeluh.
“eh batah jua si bos ryan ani,, panas bhhh hancur make-up kuu..” kata lulu sambil membuka payungnya.
“awu ehh, bth jua si bos ani, kata kajap saja.” Balas aleya kepada lulu tanda dia menyetujui kata-kata lulu.
Tidak lama kemudian, ryan keluar dari tempat pintu utama sambil berjalan perlahan-lahan ke keretanya, disana dia nampak aleya dan lulu menunggu di samping keretanya.
“hehhehehe,, bth kali udh dorg nungu anii, biar dorg ahah, perlahan-lahan ku jln.” Ryan berbisik di dalam hati sambil tersenyum.
“sorry guys lambat ckit traffic jam tdi lift ahh.” Ryan mencari alas an supaya tidak dimarahi oleh mereka.
“apa sori-sori bth bh kmi nungu, nda jdi kang belanja..” senda lulu kepada ryan
“awu dehh, jgn th mrh nah, exercise pagi bh mengeluarkan paluh..baik tuk kesihatan” balas ryan.
“bh adang th kmu berdua ehh, panas dh nii..kas th jln” aleya memberhentikan perbualan mereka.
Ryan membuka pintu keretanya lalu mereka masuk ke dalam kereta. Kerana cuaca panas, lulu mengarahkan ryan untuk menaikkan suhu penghawa dingin keretanya. Aleya hanya mampu tersenyum dengan perilaku lulu yang kepanasan tersebut.
Jam menunjukkan pukul 10 pagi, jalan raya mula padat dengan kereta-kereta yang ingin menuju ke pusat Bandar. Di dalam kereta mereka bertiga ditemani dengan lagu-lagu yang diputarkan oleh dj pada pagi itu melalui radio di dalam kereta ryan. Ketika mereka asyik mendengarkan lagu-lagu yang keudara, tiba-tiba aleya terdengar bunyi seperti perut berkeroncong.
“atu lagu apa lagi tuu yang kana putarkan ahh, macam remix lawa gitu” tanya aleya kepada mereka berdua.
“mau di download tu ahahahah” aleya tertawa.
“ehh aku bhh tuu..ni si parut ahhh lapar ia dhhhh,,iatah bernyanyi yaaa minta kana suapkan” balas lulu sambil matanya menantang ryan yang selamba.
“awuu..dehhh sabar bhhh, nda batah gi ni dpt ko isikan parut mu yang lapar ahhh” senda ryan kepada lulu.
Aleya tertawa mendengarkan penyataan dari ryan. Manakala lulu geram dengan apa yang telah dikatakan oleh ryan. Dia pun mencubit lengan ryan lalu ryan pun meminta maaf dan cuba menahan rasa sakit dicubit oleh lulu.
Beberapa minit kemudian, mereka sampai ke tempat yang di tuju. Sebuah gerai makan yang selalu mereka datangi jika mereka tidak sibuk. Lain pula halnya dengan lulu, belum lagi kereta ryan parking, dia terus bergegas keluar dari kereta tersebut lalu menuju ke gerai makan. Mereka berdua hanya tertawa dengan sikap lulu yang tersangatlah lapar itu.
Mereka memasuki gerai makan tersebut dan memesan makanan kegemaran masing-masing.
[bersambung…]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan